Top Menu

Ostatnio przeglądając jedną z grup dyskusyjnych na znanym portalu społecznościowym natknąłem się na pytanie „Jaki żel wybrać na maraton?”. Domyślam się, że zadała je osoba, która niezbyt znała się w temacie, pewnie nawet początkująca. Pod spodem pojawiło się kilkadziesiąt odpowiedzi. Każdy polecał używane przez siebie żele energetyczne. Wymienione zostały chyba wszystkie marki dostępne na naszym rynku. No i co dalej? Podejrzewam, że w głowie osoby pytającej powstał jeszcze większy chaos.

 

Co to jest żel energetyczny?

Mówiąc w skrócie żel energetyczny to produkt, który ma dostarczyć zawodnikowi odpowiednią ilości energii. Żele mają odpowiednio płynną konsystencję. Zapakowane są w specjalne „tubki”, z których łatwo można wycisnąć zwartość.

Jakie składniki znajdziemy w żelach energetycznych?

Podstawowym zadaniem żeli energetycznych jest dostarczenie energii potrzebnej mięśniom do wykonywania dalszej pracy. Energia ta produkowana jest głównie z węglowodanów. To właśnie one są podstawowym składnikiem żeli.

Podstawowe składniki wybranych żeli energetycznych

Wartości odżywcze *ALE Gel Ziolone JabłkoSiS Go Gel żel izotoniczny jabłkowyAgisko Energy Gel CytrynaSQUEEZY Żel energetyczny
Wartość energetyczna198 kcal144 kcal348 kcal259 kcal
Węglowodany49,5 g36 g61,7 g65 g
Białko0 g0 g0 g0 g
Tłuszcze0 g0,1 g11,2 g0 g
* (w 100 g produktu)

Pozostałe składniki żeli energetycznych.

Podstawowym źródłem energii są węglowodany. To nie podlega dyskusji. Ale każdy producent stara się przekonać zawodnika do swojego produktu dodatkowymi składnikami. Jedni dorzucają magnez i inne składniki mineralne, na które w trakcie sporego wysiłku fizycznego również powstaje zapotrzebowanie. Inni w swojej ofercie mają żele wzbogacone np. o kofeinę, która przyspiesza m.in. wchłanianie żelu. Ilu producentów tyle pomysłów.

No to jaki żel wybrać?

Według mnie nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. To co dla jednego biegacza będzie najlepszym rozwiązaniem, dla drugiego może oznaczać spore problemy. W mojej skromnej opinii odpowiednim momentem na wybór żelu energetycznego jest okres przygotowawczy. Dlaczego? Po pierwsze mamy wtedy czas na przetestowanie kilku żeli i wybranie tego właściwego dla siebie. Po drugie … używanie żeli energetycznych również trzeba trenować, tzn. trzeba przyzwyczaić żołądek do przyjmowania takich posiłków w trakcie wzmożonego wysiłku. No i po trzecie podczas takiego testowania łatwiej będzie ustalić strategię przyjmowania żeli.

Jeżeli ktoś zastanawia się nad wyborem żelu na tydzień przed startem to lepiej w ogóle z nich nie korzystać

Jakie żele energetyczne stosuję?

Przetestowałem wszystkie żele wymienione w powyższej tabeli. Mnie osobiście najbardziej przekonały żele firmy ALE. Patrząc na ilość zawartych węglowodanów może nie jest to najlepszy wybór, ale zauważyłem, że mój wrażliwy żołądek najlepiej na nie reaguje. Poza tym wchłaniają się dosyć szybko i mają dobry smak.

Podsumowanie.

Decydując się na wspomaganie żelami energetycznymi należy stosować się do tych kilku zasad:

  • żel trzeba przetestować na długo przed startem, aby przyzwyczaić układ pokarmowy,
  • żel energetyczny lepiej popić wodą niż izotonikiem (choć na rynku dostępne są żele na tyle rzadkie, że nie trzeba ich w ogóle popijać),
  • żel wchłania się ok. 15-20 minut, trzeba dać mu odpowiednią ilość czasu na zadziałanie.

 

Wybrani producenci żeli energetycznych:

 

About The Author

W połowie roku 2013 znajomy namówił mnie na bieganie. Na początku były starty w sobotnich biegach Parkrun. W lutym 2014 roku miałem swój debiut w oficjalnym starcie na 10 km (Bieg urodzinowy, Gdynia). I tak zaczęło się moje uzależnienie od biegania, w którym siedzę do dzisiaj.

Close