Top Menu

Jako, że temat kontuzji jest mi ostatnio bardzo bliski pomyślałem, że napiszę kilka słów o najczęściej spotykanych kontuzjach wśród biegaczy. Zaznaczam, że tekst ten opieram jedynie na informacjach przekazywanych sobie pomiędzy biegaczami … ale z drugiej strony patrząc są to biegacze zaawansowani, także raczej wiedzą co mówią.

Przyczyn powstawania kontuzji u biegacza jest kilka. Są to m.in. źle dobrane obuwie, twarde podłoże, błędna technika biegu. Jak rozpoznać co się stało? Co robiłem źle? Jak poradzić sobie z bólem? Co zrobić żeby taka kontuzja się nie powtórzyła? Poniżej postaram się odpowiedzieć na te pytania, ale pamiętajcie … jeżeli ból nie znika lub nawet nasila się, najlepszym rozwiązaniem jest skonsultować się z lekarzem fizjoterapeutą lub ortopedą.

 

Naciągnięcie, nadwyrężenie lub naderwanie mięśnia brzuchatego łydki.

Nadwyrężenie mięśnia łydki powstaje najczęściej w wyniku nadmiernego obciążenia treningowego. W skrajnym przypadku takiego urazu mówi się nawet o naderwaniu mięśnia.

Co czujemy?

Kłujący silny ból w łydce najczęściej łatwy do zlokalizowania. Przy znacznym uszkodzeniu może wystąpić krwiak.

Jak to się leczy?

Przez minimum tydzień, najczęściej dwa tygodnie całkowite zaniechanie treningów. Konieczna jest wizyta u lekarza i badania kontrolne. W przypadku naderwania mięśnia wskazane jest chodzenie o kuli. Po kilku dniach lekkie ćwiczenia pod nadzorem fizjoterapeuty. Może pomóc stosowanie maści przeciwzapalnych oraz doustnych leków przeciwzapalnych.

 

Zapalenie ścięgna Achillesa.

Powstaje najczęściej w wyniku przetrenowania lub źle dobranego obuwia treningowego, które podrażnia ścięgno.

Co czujemy?

Ciągnący, ostry ból z tyłu pięty lub na przebiegu ścięgna niekoniecznie najsilniej podczas samego biegania, częściej po dłuższej chwili „zastania” np. po wstaniu rano z łóżka. Przy większym naderwaniu może dochodzić do obrzęku w danym miejscu i jeszcze większych dolegliwości bólowych (gulka wyczuwalna dotykiem). Ból uniemożliwia stanie na palcach oraz rozciągnięcie łydki.

Co zrobić żeby przestało boleć?

Na pewno całkowita przerwa w treningach na minimum kilka dni, ograniczanie chodzenia do minimum, podłożenie wkładki pod piętę ok 1 – 1,5 cm wysokości w celu rozluźnienia ścięgna Achillesa. Niezbędne jest też noszenie miękkich butów podczas trwania kontuzji (tak, aby nie podrażniać ścięgna). Może pomóc stosowanie maści przeciwzapalnych oraz leków przeciwzapalnych. Wskazana jest wizyta u lekarza specjalisty i diagnostyka USG (uwidoczni naderwanie części włókien). Przy znacznym naderwaniu leczenie może trwać kilka tygodni. Wówczas wskazane jest chodzenie o kuli.

 

Zapalenie rozcięgna podeszwowego.

Przy tej kontuzji błona łącznotkankowa rozpięta od kości piętowej do palców ulega naderwaniu w wyniku czego tworzy się stan zapalny. Kontuzja częściej wystąpi u osób z nadmierną pronacją oraz tych, które mają wysoki łuk stopy. Zbyt mało elastyczne buty również mogą powodować tą dolegliwość.

 Co czujemy?

Przeważnie ból po wewnętrznej stronie podeszwy stopy, czasami bliżej kości piętowej. Największe dolegliwości oraz sztywność stopy występują zwykle rano zaraz po wstaniu z łóżka. Po rozgrzaniu ból się zmniejsza. W przypadku dłuższego przeciążania ból nawraca.

Jak się tego pozbyć?

Wskazane jest odciążenie stopy i noszenie odpowiedniego obuwia (z miękką wkładką pod piętą). Jeżeli dojdzie do przewlekłego stanu zapalnego dolegliwość jest trudna do wyleczenia (w skrajnym przypadku może skończyć się operacją). Pomocne może być stosowanie doustnych leków przeciwzapalnych oraz maści przeciwzapalnych.

 

Pęknięcia i złamania przeciążeniowe kości śródstopia.

Przeciążenie kości w wyniku pokonywania nadmiernych ilości kilometrów (szczególnie, jeśli treningi nie są odpowiednio rozłożone w czasie). Przy dużym przeciążeniu może dojść do pęknięcia nadwyrężonej kości.

Co czujemy?

Punktowy ból w stopie (w zależności od miejsca pęknięcia), zazwyczaj łatwy do zlokalizowania.

Co z tym zrobić?

Niestety przy takim urazie wymagane jest całkowite zaniechanie treningów na minimum 2 tygodnie. Jeśli po tym czasie ból nie ustąpi bądź powróci konieczna jest wizyta u lekarza i badanie RTG w celu sprawdzenia czy jest pęknięcie.

 

Zespół pasma biodrowo-piszczelowego.

Powstaje z powodu nadmiernego ocierania pasma biodrowo – piszczelowego (powięzi mięśniowej) o nadkłykieć boczny kości udowej podczas zginania i prostowania kolana w trakcie ruchu.

Co czujemy?

Narastający wraz z biegiem ból po zewnętrznej stronie kolana. Początkowo ból zaczynasz odczuwać dopiero pod koniec treningu lub bezpośrednio po jego zakończeniu. Jeśli zbagatelizujesz ten objaw ból będzie się pojawiał we wcześniejszej fazie treningu. W przypadku ostrego zapalenia silny ból może się pojawiać już na początku treningu. Ból jest też odczuwalny podczas chodzenia po schodach. Przy poważniejszym uszkodzeniu bolesne jest także uciskanie tego miejsca.

Co teraz?

Oczywiście … przerwa w bieganiu. I to ok. 6 tygodni. Przyda się także wizyta u lekarza, który prawdopodobnie przepisze leki przeciwzapalne.

 

Kontuzje w okolicy goleni.

Ta kontuzja przytrafia się głównie u początkujących biegaczy lub tych, którzy biegają dużo po twardym podłożu. Zmęczone i mało elastyczne mięśnie goleni (prostowniki), które ulegają drobnym pęknięciom powodują stany zapalne. Może dochodzić również do uszkodzeń okostnej, jeśli słabe są kości piszczelowe. Powstawaniu kontuzji w tej części ciała sprzyja wykonywanie zbyt długich kroków oraz nadmierna pronacja stopy.

Co czujemy?

Bóle grupy przedniej mięśni goleni. Bóle podudzia (okolic kości piszczelowej) nasilające się podczas treningu szczególnie podczas zbiegania z górki lub schodzenia po schodach.

Co z tym zrobić?

Długość leczenia w zależności od stanu zaawansowania kontuzji. Zaleca się zmniejszenie kilometrażu podczas treningów i zaniechanie biegania po twardym podłożu. Przy zaawansowanej kontuzji (podejrzenie pęknięcia kości) konieczne jest całkowite zaniechanie treningów.

 

Ogólnie rzecz biorąc trzeba robić wszystko aby kontuzje omijały nas szerokim łukiem. Pamiętajcie o porządnej rozgrzewce, przeważnie przed wymagającymi większego wysiłku treningami. Poza tym, prawidłowa technika biegu. Warto zwracać na to szczególną uwagę, nawet kosztem prędkości. Podczas jednego treningu każdy biegacz wykonuje kilka tysięcy kroków i więcej. Nie muszę chyba tłumaczyć co będzie działo się z nogami jeżeli te kilka tysięcy kroków będzie wykonanych w nieprawidłowy sposób. Co jeszcze? Rozciąganie, praca nad siłą mięśni i ich elastycznością. No i coś co jest najważniejsze w przypadku biegaczy początkujących – umiar, ważenie sił na zamiary oraz rozsądek – nie od razu Rzym zbudowano, nie od razu można biegać maratony, albo i w ogóle biegać … czasami trzeba zacząć od spacerów.

A Wy z jakimi kontuzjami się już spotkaliście? Macie swoje sposoby na ich wyleczenie? Chętnie je poznam.

 

 

 

About The Author

W połowie roku 2013 znajomy namówił mnie na bieganie. Na początku były starty w sobotnich biegach Parkrun. W lutym 2014 roku miałem swój debiut w oficjalnym starcie na 10 km (Bieg urodzinowy, Gdynia). I tak zaczęło się moje uzależnienie od biegania, w którym siedzę do dzisiaj.

  • kika

    A ostroga piętowa. Polecam ten wpis http://ortopedycznie.pl/ostroga-pietowa-jak-uniknac-bolu-piety/. Ja się na to leczę od dwóch miesięcy.

  • uulka

    Jak ja ostatnio nabawiłam się kontuzji kolana to pomógł mi żel dip rilif. Pomógł szybko uśmierzyć ból i działa znieczulająco. Powoli wracam do formy ale staram się na razie nie obciążać nogi ani kolana:) Tak jak lekarz zalecił ale mam nadzieje że już wkrótce będę mogła wrócić do biegania:)

    • Ja przy ostatniej kontuzji stosowałem naprzemiennie maść niedźwiedzią oraz maść z lekiem. Niestety nazwy tej drugiej nie pamiętam. Jak zobaczę gdzieś pudełko to napiszę. Dip Rilif też kiedyś stosowałem przy różnych naciągnięciach (dosyć często mam problemy z karkiem). Dobrze się spisywała. Zdrowiej szybko! Pozdrawiam.

Close